Top-10 doorslaggevende criteria


Hoe gaat een verkoper op zoek naar een verkoopmakelaar en wat zijn dan de belangrijkste aandachtspunten? Onderzoekers van GfK vroegen aan 315 respondenten wat de belangrijkste criteria zijn bij het kiezen voor een verkoopmakelaar. We hebben de top-10 in volgorde van belangrijkheid volgens het onderzoek even op een rij gezet.

1. Klik met de makelaar
Bij het maken van een definitieve keuze speelt de klik die de verkoper heeft met de makelaar ook een grote rol.

2. Kennis van de markt en buurt

Een woning verkopen is een emotioneel besluit, daarom wordt de zoektocht ingezet naar de makelaar die de woning het beste kan verkopen en de meest solide kennis van de markt en buurt heeft.

3. Goede reputatie

Bij het kiezen voor een goed restaurant, hotel of nieuw koffiezetapparaat kijken mensen steeds vaker naar reviews. Niet verrassend dus dat de reputatie van een makelaar ook wordt meegenomen in de overweging om voor een bepaald makelaarskantoor te kiezen. De reviewfunctie van makelaars op funda noemen we makelaarsbeoordelingen.

4. Gunstige prijs

De prijs voor de geboden dienstverlening van het makelaarskantoor staat in het onderzoek op de 4e plek. Een uitdaging voor iedere makelaar, want wat is een gunstige prijs? Dat zal per verkoper variëren.

5. De presentatie van de te koop staande woning op funda

Een criterium dat wij niet direct hadden verwacht: bij het kiezen voor een verkoopmakelaar speelt de manier waarop de gehele portefeuille op funda is gepresenteerd een rol. Een verkoper associeert zich met deze woningen en kijkt of de presentatie ervan bij hem past.

6. Hoogte van de geschatte verkoopprijs
De hoogte van de verkoopprijs die door het makelaarskantoor is genoemd wordt door de respondenten ook meegewogen bij het maken van hun keuze.

7. De presentatie van de te koop staande woning d.m.v. promotiemateriaal
De wijze waarop het makelaarskantoor te koop staande woningen presenteert d.m.v. promotiemateriaal wordt belangrijk gevonden. Een investering in goed marketing-communicatiemateriaal kan zich dus lonen.

8. Lidmaatschap branchevereniging
Een lidmaatschap bij een branchevereniging wordt door de respondenten op waarde geschat, maar komt niet hoger dan de 8e plaats in de top-10. Toch onderschrijft funda het belang om als makelaar te zijn aangesloten bij een branchevereniging. Het zegt iets over de klanten, het behaalde certificaat en de genoten opleiding. Wij geloven erin dat het lidmaatschap in zekere mate de kwaliteit van het makelaarsvak waarborgt.

9. Ervaring met het type woning dat wordt verkocht
Een groot deel van de respondenten vindt het 'heel belangrijk' dat het makelaarskantoor ervaring heeft met het verkopen van soortgelijke woningen. Zorg dus voor een zo breed mogelijk portfolio of specialiseer u in een bepaald type woning.

10. Garantie voor snelle verkoop
Het eerste dat wij ons afvragen is: hoe kan een makelaarskantoor de garantie afgeven dat een woning snel wordt verkocht? Bij een bepaalde woning binnen een specifieke markt zouden we verwachten dat de verkooptijd hetzelfde is, ongeacht het makelaarskantoor.


Maandag 25 juni 2018